Nyheter

Prenumerera på nyhetsbrevet

Traktamente – Så funkar det

Denna månad visar vi hur tjänsten underlättar rapportering av traktamente för den anställde. Men vad är ett traktamente? Traktamente är en ersättning som arbetsgivaren betalar ut till en anställd för ökade levnadskostnader under en tjänsteresa. Till ökade levnadskostnader räknas högre måltidskostnader än vanligt och diverse småutgifter.

read more

KPMG väljer Companyexpense

Companyexpense Svenska AB och KPMG AB har ingått ett samarbetsavtal för att digitalisera, effektivisera och automatisera hanteringen av utlägg, reseräkningar och körjournal för samtliga anställda på KPMG. Förutom en tydlig förenkling genom att den mobila lösningen räknar KPMG med att uppnå en betydande tidsbesparing.

read more

5 saker du kan göra med tid över

Med digital och automatisk hantering slipper den anställde lägga lång tid på att manuellt fylla i uppgifterna från alla kvitton. Attestanten behöver inte hantera massvis med papper och kvitton utan kan snabbt och enkelt sköta attesteringen direkt i telefonen. Ekonomiavdelningen får ett korrekt underlag och behöver inte gå tillbaka till användaren för att korrigera felaktigheter.

read more

Representation på 1 minut

Representation kan verka krångligt. Som anställd är det inte lätt att hålla reda på vad som gäller med Skatteverkets regler tillsammans med företagets egna policy. Därför har vi på Companyexpense tagit fasta på att hjälpa den anställde att göra rätt. I vår app hanterar vi representation enkelt och snabbt. Varken den anställde eller företaget behöver sätta sig in i krångliga regler.

read more

Nyhetsbrev mars

I vårt senaste nyhetsbrev pratar vi representation. Det behöver inte vara så krångligt. Vi har tagit fasta på att hjälpa den anställde att göra rätt. Du får reda på mer om hur det går till i vår infographic. Det har också tillkommit ett par viktiga funktioner i tjänsten. Det finns nu möjlighet att använda flera attestanter samt att hantera endagsförrättning i Companyexpense.

read more

Förenkla hanteringen av representation

Vad är det då som gäller vid representation? Det undrar minst 50 000 personer varje månad. Tillsammans med Skatteverkets information samt det egna företagets policy för representation ska man som anställd försöka följa processen för utläggshantering. Därför har Companyexpense tagit fasta på att hjälpa användaren att göra rätt.

read more

Nyhetsbrev februari

Ny lagstiftning – Snart träder GDPR i kraft. Som användare, administratör eller redovisningskonsult blir det egentligen ingen större skillnad. För oss på Companyexpense är den nya lagen viktig. Det är både nya rutiner och nya hjälpmedel som måste vara på plats avseende support och drift åt våra kunder för att vi ska kunna fullgöra våra förpliktelser som personuppgiftsbiträde. 

read more

Stena Line automatiserar hanteringen av företagsutlägg

Companyexpense Svenska AB och Stena Line samarbetar för att digitalisera och automatisera reseräkningen för Stenas bolag. Tack vare samarbetet får Stena Line:s personal hjälp med att automatisera flertalet moment från att man använder sitt betalkort tills att utläggsrapporten är inskickad, godkänd och utbetald.

read more

GDPR och Companyexpense

Från och med 25 maj 2018 träder det nya EU-direktivet och dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) i kraft. Regelverket innebär utökade krav vid hantering av personuppgifter. GDPR ersätter den nuvarande personuppgiftslagen (PUL). Syftet är både att stärka personers integritetsskydd och harmonisera handeln inom EU.

read more

Hur funkar automatiserad reseräkning?

Med Companyexpense reseräknar de anställda i appen. Appen sätter utläggskategori och belopp. Rapporten attesteras och skickas vidare för utbetalning. Det är med andra ord bokfört och klart från start! Den anställde slipper sitta med mängder av kvitton i slutet av månaden. Med appen är det enkelt att registrera utläggen direkt efter att de gjorts.

read more

Nyhetsbrev januari 2018

Allt fler väljer att automatisera reseräkningen! Och det medför en hel del fördelar. Med maskininlärning har vi nu förkortat tiden för att registrera ett utlägg med ytterligare upp till 50%. Vi inleder det nya året med att konstatera att hela 12 000 användare nu reseräknar i tjänster från Companyexpense. Bara under 2017 tillkom 7200 nya användare. Mer än 2500 organisationer runtom i Sverige använder utläggstjänsterna.

read more

Snart blir redovisning i realtid möjligt

Redovisning sker inte i realtid idag, men det börjar bli möjligt. De nya molnbaserade systemen är ofta byggda för att vara just bokföring i realtid. Kundföretagets medarbetare lägger in kvitton med stöd av appar och kvittona blir på så sätt registrerade direkt i bokföringen. För att denna strategi ska lyckas är det viktigt att det blir rätt vid källan, d.v.s när användaren registrerar sina utlägg.

read more

Sök i bloggen