Elektronisk körjournal

Administratören

Gör det enklare att rapportera milersättning för resor i tjänsten och koppla Companyexpense till elektroniska körjournaler. Detta innebär att användaren får alla resor automatiskt inrapporterade till Companyexpense för att sedan enkelt kunna skicka in dessa för bokföring och utbetalning. På så sätt får du ett korrekt underlag för alla tjänsteresor direkt i appen med stöd för både privat- och tjänstebil.

Denna instruktion beskriver hur du kopplar ihop din elektroniska körjournal till Companyexpense, och förutsätter således att ni har ett aktivt konto hos någon av nedan leverantörer av elektronisk körjournal med tillhörande GPS-sändare. Har ni inte det går det bra att starta upp ett sådant konto direkt här.

Automile

Klicka på Tilläggstjänster i vänstermenyn och välj fliken Elektronisk körjournal. Klicka på plustecknet bredvid tjänsten Automile.

Ange en beskrivning, t ex ”Automile” och fyll i en klientidentifierare och en klientnyckel som du hämtar på ditt Automile-konto.
Du hittar dem på ditt Automile-konto under:
Inställningar/Utvecklare/API-klienter/Klicka på ”Lägg till ny”/Under ”Hemligt” får du nyckeln.

 

Klicka på Lägg till och ett pop up-fönster dyker upp (se till att du godkänner pop up-fönster i din webbläsare) där du ska logga in med dina Automile-kontouppgifter.
En integration är nu aktiverad och du kan klicka på pennan i rutan för Automile för att administrera användare och fordon.

 

När du klickat på pennan får du upp en ny ruta och du klickar där på + Lägg tillför att lägga till användare (dvs användare som har Automile GPS-sändare i sin bil) och fordon (de bilar som finns registrerade på Automile-kontot dyker upp som valbara) samt fordonstyp.

 

Du kan välja vilka typ av resor som ska importeras för vilka användare genom att bocka i respektive kategori Tjänsteresor, Privatresor ochÖvriga resor.

 

Gå nu till organisationens Inställningari vänstermenyn. Gå till rutan Utläggskategorier och klicka på Milersättning.
Klicka på + Skapa ny kategori och namnge kategorin till t ex ”Elektronisk körjournal”. Välj “Automile” i rullisten längst ut till höger under kolumnen Elektronisk Körjournal.

TelliQ

Integration mot TelliQ följer samma steg som ovan beskriven integration mot Automile. 

  • Klicka på Tilläggstjänster i vänstermenyn och välj fliken Elektronisk körjournal. 
  • Klicka på plustecknet bredvid tjänsten TelliQ. Ange en beskrivning, t ex ”TelliQ” och fyll i de inloggningsuppgifter du har till ditt TelliQ-konto. 
  • Klicka på Lägg till och en integration är nu aktiv. 
  • Klicka på pennan i rutan för TelliQ för att lägga till användare (dvs användare som har TelliQ GPS-sändare i sin bil) och fordon (de bilar som finns registrerade på TelliQ-kontot dyker upp som valbara) samt fordonstyp. 
  • Gå nu till organisationens Inställningar i vänstermenyn.
  • Gå till rutan Utläggskategorier och klicka på Milersättning.
  • Klicka på + Skapa ny kategori och namnge kategorin till t ex ”Elektronisk körjournal”. Välj “TelliQ” i rullisten längst ut till höger under kolumnen Elektronisk Körjournal.

 

Telia Sense

  • Klicka på Tilläggstjänster i vänstermenyn och välj fliken Elektronisk körjournal.
  • Klicka på Beställ nu i rutan för Telia Sense.
  • Fyll i aktuella uppgifter för ert företag och välj vilket erbjudande du vill ta del av samt hur många enheter (antal GPS-sändare) du vill ha. Klicka på Beställ.
  • Beställningen är nu klar och GPS-sändaren kommer att levereras till den adress du angivit. När du mottagit GPS-sändaren så pluggar du in den i bilen.
  • Ladda ner appen Telia Sense för att koppla den till aktuell användare.
  • Öppna appen Telia Sense och klicka på Mer längst ned till höger, och vidare på Lägg till Partnertjänst.

Välj Expense ReportingLägg till ReseräkningsrapporteringCompanyexpense.

Ange den mailadress du har registrerad i Companyexpense.

Klicka på Fortsätt och välj vilka kategorier som ska ingå i reseräkningarna; Arbete, Pendling, Privat.
Den första varje månad skickas resorna från Telia Sense till Companyexpense. Resorna skapas automatiskt under Ej inskickade utlägg i användarens vy i Companyexpense.

Volvo On Call

Med Volvo On Call kan Volvoägare registrera alla resor som listas i appen. Den loggar start- och slutpunkter, körsträcka och tid. För att lägga till denna tjänst går användaren in i appen Volvo On Call och markerar de resor denne vill lägga till i Companyexpense.

Användaren väljer att e-posta resorna som CSV-fil och skickar CSV-filen till expense@companyexpense.se. Användaren öppnar Companyexpense och resorna ligger nu under Ej inskickade utlägg, färdiga att läggas till i en utläggsrapport.

Är användaren kopplad till flera organisationer kommer användaren att få ett mail om att det finns utlägg att koppla till en organisation. Användaren hittar då resorna under Att göra, och efter att resorna kopplats till rätt organisation hamnar de under Ej inskickade utlägg.

Version 20190617